Zdrowy sen – jak prawidłowo spać

zdrowy senProblemy ze spaniem? Na pewno każdy z nas kiedyś przechodził przez to… Niektórzy nie wiedzą co tak na prawdę oznacza zdrowy sen, a i tym samym cierpią przewlekle, bądź sporadycznie na problem z bezsennością. Przyczyny mogą być różne, ciągły stres, nieregularny tryb życia czy wstawanie o różnych porach. Częściej to kobiety maja kłopot ze snem. Może dlatego, że są bardziej emocjonalne… A jak Wy myślicie? Mamy coraz więcej obowiązków, a jednak doba ma nadal 24 godziny… Nasz organizm potrzebuje odpoczynku, relaksu i snu do prawidłowego funkcjonowania.

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek jak sprawić, aby lepiej się nam spało, abyśmy budzili się wypoczęci z chęcią do działania.

1. Wystrój sypialni

Pokój powinien być przytulny i ciepły. Podłoga gładka, najlepiej wyłożona panelami lub deskami. Unikajmy dywanów, ponieważ są ciężkie w utrzymaniu czystości i są siedliskiem roztoczy co dodatkowo przyczynia się negatywnie dla naszego zdrowia i na nasz zdrowy sen. Ściany najlepiej jak są pokryte tynkiem pomalowanym wodorozcieńczalnymi farbami. Oczywiście kolor ma znaczenie. Uspokajające działanie mają ciepłe beże, barwy brązu, pomarańczy, żółci (ale nie jaskrawe). Korzystnie wpływają na nas błękity i zielenie.

 2. Materac

zdrowy sen

Odpowiedni materac to jedna z podstawowych kwestii wpływających na zdrowy sen. Wybór nie powinien sprawić problemu bo na rynku jest bardzo dużo materaców, które dopasowują się do kształtu ciała, a takie są najwygodniejsze. Pamiętajmy jednak, aby nie był ona zbyt miękki. Pokrowiec materaca powinien być często prany, a on sam wietrzony i odkurzany.

3. Pościel

Nie musi to być naturalna pościel z pierza, poduszki i kołdry z tworzyw sztucznych świetnie się sprawdzają, ponieważ nie uczulają, są bardzo lekkie i ciepłe, przepuszczają powietrze, a co najważniejsze można je prać w pralce. Zadbajmy o to, aby poszwy były z naturalnych materiałów.

4. Aktywność fizyczna

Ruch na świeżym powietrzu dotleni nasz organizm, a zmęczenie ułatwi zasypianie. Poprawi też to nasze samopoczucie, zwiększą się wówczas endorfiny w naszym organizmie. Organizm szczęśliwy, to organizm spokojny i zdrowy. Mając na myśli ruch może to być choćby spacer pamiętając o tym, aby wysiłek fizyczny nie był bezpośrednio przed spaniem. 🙂

5. Wietrzenie

Zawsze wietrz pomieszczenie sypialni przed snem. Świeże powietrze dobrze nam zrobi i nie bójmy się tego robić nawet w zimie. Paradoksalnie wietrzenie pomieszczeń w zimie jest ważniejsze niż w lecie…

6. Rośliny w sypialni

Kwiaty nie są dobrym pomysłem w miejscu gdzie śpimy, wymieniają dwutlenek węgla na tlen ale tylko w dzień, a bywa tak, że wiele roślin wydziela olejki eteryczne lub inne szkodliwe substancje, które mogą niekorzystnie wpływać przede wszystkim na alergików. Są jednak rośliny, które dobroczynnie na nas wpływają podczas snu (np. skrzydłokwiat) – to jednak temat na inny artykuł.

7. Posiłek

zdrowy sen

Ostatni posiłek przed snem powinniśmy zjeść na 2-3 godziny. Zwłaszcza ciężkostrawna kolacja zmusza nasz układ trawienny do wzmożonej pracy. Organizm nie będzie mógł się wyciszyć. Oczywiście odpadają wszelkiego rodzaju napoje pobudzające i używki.

8. Relaks i wyciszenie

Nie ma nic lepszego od relaksującej kąpieli. Tradycyjnymi dodatkami do kąpieli są zioła, wcześniej zaparzone według przepisu. Kwiat lipy, korzeń kozłka lekarskiego, melisa, lawenda a nawet nasiona marchwi.

9. Ciepły napój

Znane jest chyba wszystkim ciepłe mleko do poduszki z miodem. W wersji wegańskiej polecamy syrop mniszka lekarskiego. Można je oczywiście zastąpić zaparzając zioła na uspokojenie i wyciszenie np. kwiat chmielu, rumianek, melisa oraz głóg pospolity i kozłek lekarski.

10. Zapomnij o obowiązkach

Przytłaczające nas obowiązki często spędzają sen z powiek. Jednak bardzo ważne jest oddzielenie pracy i obowiązków od czasu wolnego. W sypialni nie powinniśmy trzymać urządzeń kojarzonych się z pracą, ponad to wszelkie urządzenia elektroniczne wywołują niekorzystną jonizację powietrza. Przed snem pomyślmy o czymś przyjemnym, odłóżmy na bok wszelkie zmartwienia a zdrowy sen nadejdzie…

11. Cisza i ciemność = zdrowy sen

Zasypiaj tylko w ciszy, nie zasypiaj przy zapalonym świetle, przy włączonym telewizorze, oglądając filmiki na You Tube. Wszystkie te czynniki pobudzają zmysły i w rezultacie mózg nie może przygotować się do snu.

Mamy nadzieję, że powyższe rady pozwolą Wam na bardziej efektowny sen, który zaowocuje poprawą samopoczucia i jakości życia. 🙂

Jeżeli podobają Ci się treści jakie przygotowujemy, zachęcamy do polubienia nas na Facebooku i śledzenia naszego bloga.

EkoCymonki

Podziel się swoją opinią w komentarzu poniżej i napisz, co Cię interesuje i o czym chcesz poczytać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *